Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, cu sediul ]n mun. Boto;ani, str. Nicolae Iorga, nr. 28, implementează proiectul cu titlul ”Educație, egalitate, nediscriminare, normalitate” (E2N2), Cod SMIS 153321.
Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, Axa prioritară-Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității, Apel POCU/717/5/1/Reducerea numărului de comunități marginalizate (roma și non-roma) aflate în risc de sărăcie și excluziune socială din orașe cu peste 20.000 locuitori, cu accent pe cele cu populație aparținând minorității roma, prin implementarea de măsuri/operațiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC și are valoarea de 3 808 186,50 lei. Perioada de implementare a proiectului este 15 septembrie 2022 – 31 decembrie 2023.
Obiectivul general este reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune sociala în ZUM, prin dezvoltarea personală, dezvoltarea competențelor cognitive și culturale, cultivarea de valori și atitudini pentru creșterea performanțelor școlare, prin organizarea de activități de învățare formale și nonformale pentru 100 de elevi și 100 de părinți din teritoriul SDL (ZUM 1, ZUM 2 si ZUF) din municipiul Botoșani, complementare activităților didactice, pe o perioadă de 16 luni. Concret, în cadrul proiectului ne propunem să oferim sprijin pentru creșterea accesului și participării la educație pentru minim 100 de persoane. Proiectul își propune valorizarea potențialului intelectual, cultural și artistic al elevilor, orientarea și consilierea lor pentru integrare socio-profesională adecvată, conștientizarea problemelor și riscurilor, precum și a stereotipurilor și prejudecăților care le sunt asociate, astfel încât toate aceste riscuri să se diminueze, să crească imaginea și stima de sine, precum și gradul de interacțiune si de toleranță interetnică, promovarea interculturalității și diversității. Prin acțiunile propuse, proiectul contribuie la atingerea obiectivului specific 5.1. al Programului Operațional Capital Uman 2014-2020, ”Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie și excluziune socială din comunitățile marginalizate (romă și non-romă) din orașe/municipii cu peste 20.000 locuitori, cu accent pe cele cu populație aparținând minorității romă, prin implementarea de măsuri/operațiuni integrate, în contextul mecanismului de DLRC”.
Obiectivele specifice ale proiectului
- S.1/ Obiectivul specific 1
Asigurarea sprijinului pentru creşterea accesului şi participării la educaţie, dezvoltare personală, dezvoltarea atitudinii civice şi ecologice, pentru 100 de copii aflaţi în risc de sărăcie şi excluziune socială din teritoriul SDL Botoşani (ZUM 1, ZUM 2 şi ZUF) prin organizarea a 10 cursuri de iniţiere/ dezvoltare abilităţi care vizează dobândirea de competenţe pe o perioadă de 16 luni.
- S.2 / Obiectivul specific 2
OS2 Dezvoltarea competenţelor sociale, juridice şi interculturale a 100 de părinţi /tutori legali aflaţi în risc de sărăcie şi excluziune socială din teritoriul SDL Botoşani (ZUM 1, ZUM 2 şi ZUF) prin participarea la ateliere de lucru pe tema educaţiei interculturale şi a combaterii discriminării pe o perioadă de 16 luni.
Grupul țintă (beneficiarii direcți) al acestui proiect este constituit din:
-100 de elevi din comunităţile marginalizate aflaţi în risc de sărăcie sau excluziune socială din teritoriul SDL Botoşani (ZUM 1, ZUM 2, ZUF) din municipiul Botoşani;
-100 de părinţi /tutori legali din comunităţile marginalizate aflaţi în risc de sărăcie sau excluziune socială din teritoriul SDL Botoşani (ZUM 1, ZUM 2, ZUF) din municipiul Botoşani;
Activități în care este implicat grupul țintă al proiectului – elevi și părinți
A3.2. Consiliere in carieră si orientare școlară
Perioadă implementare – 1 Octombrie 2022 – 31 Decembrie 2022
In cadrul acestei activități, elevii din grupul țintă participa la o evaluare prin care se vor evalua aptitudinile cognitive și personalitatea elevilor, în scopul realizării profilului aptitudinal individual.
A 3.3 Activitati extracurriculare de dezvoltare a abilităților personale în vederea prevenirii abandonului școlar
Perioadă implementare –1 Ianuarie 2023 – 30 Noiembrie 2023
In urma realizării profilului aptitudinal, elevii vor putea opta pentru a parcurge timp de 9 luni, 2
cursuri, din oferta de 10 cursuri de inițiere ale proiectului :
- 3 cursuri muzică, respectiv: acordeon, canto popular, canto muzică ușoară;
- 1 curs – arte plastice;
- 1 curs – dans modern;
- 2 cursuri sportive: 1 curs tenis și 1 curs fotbal;
- 1 curs – comunicare și jurnalism;
- 1 curs – gastronomie;
- 1 curs – actorie.
A 3.4 Servicii de consiliere, informare si mentorat pentru elevi
Perioadă implementare :1 Ianuarie 2023 – 30 Noiembrie 2023
Grupele de 5-6 elevi vor desfășura 2 activități de consiliere de grup/pe săptămână. O zi pe săptămână va fi alocata pentru activități de consiliere individuală, pentru părinți sau elevi. Temele abordate in activitățile de consiliere și consultanță vor fi :Dezvoltare personală, Ora de fericire, Bune maniere.
A.3.5 Consiliere juridica pentru copii
Perioadă implementare –1 Ianuarie 2023 – 30 Aprilie 2023
1 activitate pe săptămână – „Elevul şi Legea”
A3. 6 Tabără școlară
Perioadă implementare – Iulie 2023 – August 2023
Fiecare grup de 10 elevi va fi însoțit in tabără de un expert de implementare. Tematica generala a taberei școlare este special conceputa a-i iniția pe copii in activitățile montane si pentru a-i ajuta sa facă primii pași spre cunoașterea mediului montan.
A4.1 E2N2 activități de educație parentală și consiliere juridică pentru părinți
Perioadă implementare –1 Mai 2023 – 30 Noiembrie 2023
Pe parcursul acestei activități, cei 2 consilieri juridici, vor organiza câte 4 ateliere tematice, pe teme de legislație, privind drepturile copilului, drepturile si obligațiile părinților, relația de parteneriat cu școala. Aceste activități vor fi organizate pe specificul educației adulților.
A 5.1 Festivalul reușitei școlare
Perioadă implementare –1 Noiembrie 2023 – 31 Decembrie 2023
Festivalul Reușitei Școlare va fi un festival al elevilor, părinților si experților implicați în activitățile proiectului. Va fi un eveniment organizat de ISJ Botoșani, la care vor participa inclusiv școlile în care învață elevii din grupul țintă. Acesta va aduce în prim plan elevul cu achizițiile sale, în urma parcurgerii cursurilor de inițiere, a activităților de consiliere și consultanța juridică. Elevii vor fi premiați, vor primi diplome și un album cu fotografii din cadrul activităților desfășurate. Elevii, părinții si profesorii implicați vor împărtăși din experiențele personale.
IMPORTANT:
Participarea la cursuri este gratuită. Elevii nu necesită materiale suport, acestea fiind asigurate prin proiect. Echipamentul sportiv face parte din această categorie.
În perioada desfășurării cursurilor se asigură o masă caldă.
În funcție de implicarea în proiect, prezența la activități și de rezultatele obținute, înainte de plecarea în tabără și ulterior până la finalul proiectului, elevii vor beneficia de o subvenție de până în 1400 lei, în două tranșe.
În luna octombrie a acestui an, în cadrul Activității A.3.1 Campanie de informare si recrutare a grupului țintă format din 100 de elevi si 100 de părinți au fost organizate 3 evenimente de recrutare a grupului țintă, în unități de învățământ aflate pe teritoriul SDL, la care au participat managerul de proiect, prof. dr. Ada Alexandrina Macovei, coordonator grup țintă, prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc, coordonator implementare activități, prof. Cătălina Camelia Lupașcu, asistent manager – consilier școlar, prof. Irina Mihaela Panainte și experții implementare, care au prezentat proiectul, obiectivele și avantajele implicării în activități părinților prezenți, profesorilor și directorilor școlilor respective.
Campania se derulează pe mai multe paliere, respective prin transmiterea informațiilor către elevi, prin paginile de facebook ale școlilor din cele două ZUM-uri și de pe teritoriul SDL, prin secțiunea proiectului de pe pagina de web a ISJ Botoșani, prin distribuirea de flayere și afisaj în zonele de acces ale elevilor în școli, prin întâlniri față în față cu elevi și părinții în cadrul celor 3 evenimente de recrutare grup țintă.
Pentru acestă campanie de informare și pentru înscrierea elevilor și părinților în grupul țintă, experții în implementare au pregătit materialele informative (flayere, prezentări PPT, afișe) cu un conținut atractiv. În întâlnirile față în față care s-au desfășurat la Scoala Gimnazială ”Elena Rareș” Botoșani, Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani și la Liceul Pedagogic ”Nicolae Iorga” Botoșani, membrii echipei de proiect și experții au prezentat participanților, prezentări cu informații relevante despre activitățile în care urmează a se implica, resursele materiale puse la dispoziția participanților, precum și exemple de desfășurare a activităților, calendarul estimativ și beneficiile obținute ca urmare a implicării active în acest proiect, incluzând tabăra școlară și subvenția.
Înscrierea grupului tintă în proiect se realizează în baza unei proceduri aprobate de beneficiar, care asigură încadrarea în grupul țintă eligilbil așa cum este descris în Ghidul solicitantului, pentru eliminarea oricărei forme de discriminare, respectarea șanselor egale și care poate fi consultată la adresa https://isjbotosani.ro/wp-content/uploads/2022/09/Procedura-selectie-grup-tinta.pdf. La finalul documentului se găsește lista detaliată a străzilor cuprinse în proiect, condiția de domiciliu a elevilor și părinților în această zonă fiind primordială, urmată de condiții specifice din care rezultă îndeplinirea altor criterii – populație dezvantajată.
IMPORTANT:
Persoanele interesate, care au domiciliul pe străzile menționate și se încadrează în criteriile specificate în Procedura de selecție a grupului țintă, se pot adresa managerului proiectului, prof. dr. Macovei Ada Alexandrina, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani, str. Nicolae Iorga, nr. 28 sau la conducerea unităților de învățământ din municipiul Botoșani. Grupul țintă se va constitui până la finalul anului în curs, iar în anul 2023 se vor derula toate activitățile din calendarul proiectului, menționate anterior.
Manager proiect,
Prof. Dr. Macovei Ada Alexandrina