Instituțiile au nevoie de management de calitate pentru a performa, mai ales când acestea sunt responsabile de servicii vitale pentru cetățeni. Județul Botoșani suferă de o carență cronică privind sistemul de alimentare cu apă și canalizare, iar disfuncțiile se agravează în ciuda proiectelor de extindere a rețelei. Nova Apaserv este victima luptelor politice, care au vitregit-o de o conducere puternică, fermă, care să se zbată pentru redresarea companiei. Problemele capătă proporțiile unei catastrofe, iar managementul companiei pare depășit și îngenuncheat.
Rețeaua de apă din Botoșani este alcătuită din sute de kilometri de conducte vechi, majoritatea exploatate mult peste limitele de uzură. Porțiunile în care s-a intervenit asupra infrastructurii sunt nesemnificative în tablou. Nova Apaserv nu a fost capabilă să obțină vreo finanțare pentru modernizarea rețelei, nici să deruleze vreo investiție majoră din venituri proprii. Partidele s-au duelat constant pentru revendicarea posturilor de director și disputarea supremației în Consiliul de Administrație, au modificat organigrama și bugetul instituției după bunul plac, ignorând însă semnalele de alarmă care contează pentru întregul județ. Managerii pe care i-au propulsat au prăbușit compania financiar, iar decidenții se situează permanent într-o zonă de opoziție, pasând vina și declinându-și competențele de gestionare a crizei. Singura măsură pe care conducerea Nova Apaserv a adoptat-o în vederea recuperării unor pierderi este campania de depistare a consumului fraudulos, demarată în primăvară, care scoate la lumină o frântură dintr-un fenomen despre care aparent toată lumea știa, mai puțin managerii companiei.
Acțiunile de control nu sunt suficiente, dacă directorul tremură și se fâstâcește la cea mai ușoară adiere de vânt. Corectarea unor derapaje nu înseamnă progres, nici optimizarea serviciilor, ci normalitate. O înfăptuire tardivă a justiției în cazuri particulare.
La modul general, este nevoie de vehemență și rigurozitate pentru redresarea Nova Apaserv. Nu orice profesionist are calitățile unui lider, iar expresia actualului director general, Liviu Ștefan, sugerează insecuritate, teamă, șovăială. Cea mai pertinentă explicație a atitudinii sale este conștientizarea faptului că a obținut funcția pe cale politică și o poate pierde prin același resort. Pendularea acestuia se manifestă pe toate planurile, de la relațiile cu partenerii instituționali și personalul, la relațiile cu subcontractanții însărcinați să remedieze probleme de infrastructură. Când managerul nu reprezintă o autoritate din niciun punct de vedere, chiar dacă deține cunoștințele corespunzătoare și este bine intenționat, graficul companiei își va continua curba descendentă. Mesajul corect va fi întotdeauna reprimat, înăbușit, dacă vocea care îl transmite este lipsită de soliditate. Deceniile în care autoritățile au asistat impasibile la degradarea sistemului de alimentare cu apă pe raza întregului județ, toți anii în care s-au acumulat datorii și s-au pierdut venituri consistente, impuneau o schimbare radicală în dirijarea Nova Apaserv.
Oamenii slabi așteaptă oportunități, în timp ce liderii le creează. Cea mai controversată companie este vitregită în continuare de un management puternic, capabil să repare și să reconstruiască. Este timpul ca partidele să-și retragă tentaculele de pe o instituție pe care au distrus-o. Două soluții au mai rămas pentru evitarea dezastrului. Să preia adevărații specialiștii destinul Nova Apaserv ori să se desființeze societatea cu totul și să predăm sistemul unui alt operator.